7 tips vedrørende valg af domænenavn

Her får du 7 tips vedrørende valg af domæne - Læs bland andet om domænenavnet duka-ventilation.dk og se hvor galt det kan gå

Hvis du allerede har registreret et firmanavn, er det et klogt valg at lade domænenavnet, være det samme som din virksomheds navn. Dette gør det nemmere for nuværende og fremtidige kunder at finde din virksomhed og dit brand på nettet. I denne artikel har vi samlet 7 tips på hvad det kan være godt at vide vedrørende registrering af domænenavn.

1. Vælg domænenavn som det første

Hvis du endnu ikke har startet din virksomhed, anbefaler vi, at du først registrerer dit firmanavn som et domænenavn, før du registrerer navnet på dit firma. Det er bedre og billigere end at skulle registrere en fuldstændig navneændring for din virksomhed. Husk at domænenavnet nemlig er vigtigt for dit firma, da de fleste søger efter din virksomhed på nettet.

2. Hold dit nye domænenavn så simpelt som muligt

Husk at navnet skal være let at huske, udtales som det er skrevet og repræsentere din virksomhed på en passende måde. Undgå forkortelser i dit domænenavn (medmindre virksomheden er kendt som en forkortelse selvfølgelig, såsom DSB eller SAS). Forkortelser skaber bare forvirring og gør det sværere at finde dig på nettet.

3. Vælg et SEO-venligt domænenavn

Et dit firmanavn optaget, så er det en god idé at det navn du vælger ellers spejler den ydelse som du tilbyder. F.eks. hvis du sælger montering af ventilation i Danmark, så kan det f.eks. være en god idé at hedde; “*dit firmanavn*- ventilation.dk”. Var bare OBS. på at hvis du tilbyder montering af et andet selskabs produkter, vælg ikke deres firmanavn i domænenavnet på grund at retmæssige årsager, og du kan også nemt komme til at træde nogen på tæerne.

4. Tænk dig godt om når du vælger domænenavn, du kan nemlig miste alt dit arbejde

Som vores tredje tips beskriver, så kan det gå galt af retmæssige årssager, du kan derfor risikere at miste alt dit arbejde, hvis du ikke tænker dig om når du vælger domænenavn, vi kender netop et konkret case vedrørende et firma som tilbyder montering af ventilation, hvor et firmaet monterer primært produkter fra Duka Ventilation, deres webmaster valgte derfor duka-ventilation.dk som domænenavn, fordi at det var ledigt og at det var udfordrende at finde et ledig domæne som matchede denne service.

En “disclaimer” på hjemmesiden (for at undgå forveksling med producentens hjemmeside), hvor de forklarer klart og tydeligt at de ikke er producenten, men at de udelukkende monterer en producentens produkter, hvor der også er links til producentens side er ikke altid nok, dette fik nemlig montøren og webmasteren til oprindelige duka-ventilation.dk hjemmesiden hurtigt lære, konsekvensen af deres valg af domænenavn blev til; x antal mail med en truende jargon fra Duka Ventilation (Vink Plast ApS) Business Unit Director og efterfølgende fra deres advokat.

Det hårde tone som Vink Plast ApS brugte var meget ubehagelig for både en webmaster og montøren af deres produkter, de valgte derfor at opgive en stor del af deres SEO arbejde osv. til Duka Ventilations fordel, de opsagde domænet for at komme fri fra flere trusler om erstatningskrav.

5. Når en “domænekonflikt” opstår, så håndter situationen smart

Digital webbureau arbejder med markedsføring, husk at markedsføring ikke kun er SEO og hjemmesidedesign, markedsføring er også god kundehåndtering, så hvis du en dag står på den anden side, hvor du oplever at en kunde til dig, har købt et domæne som minder for meget om din virksomheds navn eller domænenavn, måske begynder du frygte forveksling osv, selvom at det er en frustrerende situation som du nu står i, så vil vi aldrig anbefale at du behandler dine kunder, så som Duka Ventilation (Vink plast ApS) gjorde.

Hvis du står i en lignende situation som Vink Plast ApS, så vil vi anbefale, at du møder din kunde med en god tone, lad vær med at virke truende overfor dem og stille krav på en negativ måde. Det et ikke godt for din virksomheds ry, selvom at dit budskab og dine krav måske slår igennem. I dette tilfælde er det bedre at lave en klage hos DK Hostmasters klagenævn med det samme, hvor du forklarer for dem din situation vedrørende domænet, så kan deres eksperter indenfor jura objektivt gøre en vurdering af sagen, det er nemlig derfor klagenævnet for domænenavne eksisterer.

Alternativt, kan du  tilbyde din kunde noget, eller forklare ydmyget hvad du frygter kan ske for din virksomhed, hvis de forsætter at bruge domænenavnet som minder så meget om det navn din virksomhed bruger.

6. Køb domænenavnet med stavefejl og osv.

For at få flere besøgende og potentielle kunder til din hjemmeside (og samtidig beskytte virksomhedsnavne eller brands), kan du supplere domænenavnet med:

  • de mest almindelige topdomæner (f.eks. .dk, .nu og .com)
  • almindelige stavefejl samt bindestreg (f.eks. digitalwebbureu.dk, digitalwebureau.dk og digital-webbureau.dk)
  • med og uden danske tegn (f.eks. mitdomæne.dk og mitdomaene.dk)
 

7. Registrer domænenavnet umiddelbart før alle andre

Alle kan til enhver tid registrere et domænenavn, og det navn, der kun var tilgængeligt for et øjeblik siden, kan allerede være optaget. Registrer derfor domænenavnet, så snart du beslutter dig for at sikre dig, at det er dit. DK Hostmaster tildeler og registrerer domænenavne under .dk-domænet efter først-til-mølle princippet. DK Hostmaster foretager ingen prøvelse af, om domænenavnet krænker tredjemands varemærkerettigheder eller andre kendetegnsrettigheder. Så hvis du ikke får dit domæne registreret før en anden, så har du faktisk ikke så meget at komme efter egentlig. Du besparer dig selv problemer som vi beskriver vores tips 3, 4 og 5. Det er bedre at registrere for mange tip end for få. Det er bedre at være “safe than sorry”, som man siger.

Duka Ventilation (Vink plast ApS) l Jann Eiskjær samt Palsgaard Møgelvang Johannsen Advokater
Mød ikke dine kunder på en aggressiv måde, hvis du gør så risikerer du at fremstille dig selv som dyret på billedet (aggressiv), husk også altid at du repræsenterer virksomheden når du sender mail fra din virksomheds domæne...

Hej & Velkommen!

Mit navn er Sara og jeg vil gerne høre fra dig, det vil jeg fordi at jeg motiveres af at samarbejde med dig som vil vokse. Én komplet markedsføring strategi kræver en del resurser & derfor tilbyder vi ikke kun services som f.eks. webdesign, uden også rådgivning/kurser i hvordan du selv forsætter arbejdet med online markedsføring.

Her starter vores samarbejde